בלשנות: הקונצרט!

פרויקט מוזיקלי ישראלי מקורי

בלשנות: הקונצרט!

ציפי פליישר / שלישיית עתר / אנה שפיץ / אראל פז / סטלה לרנר
בלשנות: הקונצרט

פרויקט מוזיקלי יוצא דופן פרי שיתוף פעולה של המלחינה ציפי פליישר עם שלישיית עתר ובו נפגשים באופן חסר תקדים עולם המוזיקה ועולם הבלשנות. בתוכנית נשמע בבכורה עולמית את יצירותיהם של המלחינים אראל פז וסטלה לרנר. נפשם של השניים נקשרה בעולמו של ענק הבלשנות ההיסטורית המשווה אהרון דולגופולסקי, אשר סיפק את ההוכחה הבלשנית לראשית הציביליזציה האנושית. סטלה לרנר, ביצירתה ״מגילת אהרון״ ( 2019 ), חודרת לאישיותו ולרמזים מתוך תגליותיו, ואילו אראל פז, ביצירתו 2019 Aii מתלכד עם מבע ״האנחה״ - המשותף לבן האנוש מקדמת דנא.לאחר האזנה כפולה - אינטואיטיבית ומושכלת משהו, לכל אחת מהיצירות - נזכה למעמד ״פגוש את המלחין״ – בו אפשר יהיה לשמוע על סוד ההלחנה.

מבצעים: שלישיית עתר עם הזמרת אנה שפיץ. יוזמת, מפיקה, עורכת ומנחה: ד״ר ציפי פליישר

שני קונצרטים, בירושלים ובתל-אביב בחודש יוני 2019

12.6.19 במרכז למוזיקה משכנות שאננים, ירושלים, בשעה 20:00
19.6.19 באולם התיבה, יפו, בשעה 20:30

על אודות הפרויקט

ציפי פליישר ושלישיית עתר בקונצרט מיוחד

ענק הבלשנות ההיסטורית אהרון דולגופולסקי הצליח לחשוף את ראשית הציביליזציה דרך ההוכחה הבלשנית. הישגי המחקר המכונן הזה מעוררים בנו התפעלות - עוד שם של אחד מאברי הגוף המשותף לכל שפות העולם, עוד הגיג של כאב או של שמחה, עוד שם של חיה... אבל קשה לנו להבין את הדרך המתוחכמת שעשה א. דולגופולסקי בעזרת כתביו המקצועיים.

והנה, למזלנו, בבירה"מ עודדו את הגדולים בשטחם להנחיל את תורתם להמונים - כך בארכיאולוגיה, אנתרופולוגיה, כימיה ברמת מולקולרית, ואף - בבלשנות ההיסטורית. לפני עלייתו ארצה ב-1976 הספיק אהרון דולגופולסקי לכתוב שמונה מאמרים ברוח פופולרית על תגליותיו - וכך איפשר למרחבי המין האנושי, אנשי תרבות באשר הם, להכיר את הישגיו. אך זה קרה בבריה"מ וברוסית בלבד ונחסם שם, מעבר למסך הברזל. הוא חלם לאורך חייו להנחיל מאמרים אלה לעולם המערב, אך לא הספיק להגשים את חלומו. לקחה זאת על עצמה אלמנתו, המלחינה והבלשנית ד"ר ציפי פליישר כבר לאחר מותו (ציפי פליישר ידועה בכל העולם בהלחנותיה הייחודיות לשפות אקזוטיות). עכשיו זה קורה. המאמרים עברו כולם תרגום לאנגלית ולעברית, והרגע הגדול מתקרב. הם ייחשפו לקהל הרחב של קוראים דרך אתרים, ספרות ומאגרי מידע.

ציפי פליישר החליטה לאייר את המומנטום ולציין אותו בקונצרט יחיד במינו, שישלב נגינה עם שיחה. היא ביקשה משני עמיתיה, אראל פז וסטלה לרנר לכתוב יצירות קצרות בהשראת עבודתו של דולגופולסקי. ואכן הם נדלקו. שלישיית עתר, אשר מצטיינת בפרויקטים פורצי דרך ובפעולות מוזיקה קאמרית עניפה בישראל ובזירה הבינלאומית, נרתמה בהתלהבות לבצע את היצירות החדשות. בתכנית הקונצרט המיוחד אנו נשמע את היצירה בבכורה פעמיים, גם נחווה את הסברי המלחינים עצמם (מרגש במיוחד ברגע של בכורה) ולבסוף נוכל לשוחח איתם על תהליכי ההלחנה המיוחדת הזאת. ממטבחו של המלחין - לא עניין של מה בכך!

על אודות המלחינים

טניה בלצר

אראל פז (ישראל)

מלחין ומורה למוסיקה, יליד ישראל, 1974. בעל תואר ראשון ומוסמך הוראה מן הפקולטה לקומפוזיציה וניצוח באקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין בירושלים. את לימודי המוסיקה החל בגיל שבע, בקונסרבטוריון בכפר סבא. במשך עשר שנים למד נגינה בכינור ולאחר מכן בוויולה. מעבר לתוכנית הלימודים המקובלת במגמת המוסיקה ב"תלמה- ילין", למד קומפוזיציה אצל פרופ' סרג'יו נטרא (1990-1994), ובהדרכתו הגיש רסיטל גמר לבחינת הבגרות בקומפוזיציה. למד קומפוזיציה גם אצל דר' ארי בן שבתאי ופרופ' מרק קופיטמן. פז זכה בפרסי הלחנה שונים, ביניהם שני פרסי ראש הממשלה לקומפוזיטורים בשנים 2006 ו-2017; שלושה פרסי אקו"ם בשנים 2005, 2010 ו-2013; שני פרסי "ליברסון" בשנים 2000 ו-2006; פרס ראשון ופרס הקהל בתחרות בינלאומית שנערכה בסיאול, קוריאה, 2001; פרס ע"ש YOSHIRO IRINO במסגרת הפסטיבל של איגוד המלחינים האסיאני (ACL) בשנת 2004. כמו כן זכה פז במלגות שונות, בניהן מלגת קרן התרבות אמריקה ישראל (98-2000), מלגה ע"ש אברהם ופליציה קלון מטעם איגוד הקומפוזיטורים בישראל (2002) ומלגה מטעם האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בירושלים. יצירותיו בוצעו ע"י גופי ביצוע רבים בארץ ובראשם שיתוף פעולה הדוק עם אנסמבל מיתר, אנסמבל המאה ה-21, קבוצת מוסיקה נובה, אנסמבל קפריזמה, התזמורת הסימפונית ירושלים, התזמורת הסימפונית חיפה, ואנסמבלים בינלאומיים רבים.

סטלה לרנר (ישראל)

המלחינה סטלה לרנר נולדה והתחנכה ברוסיה, סיימה בהצטינות יתרה את לימודי המוזיקולוגיה ופילולוגיה לקראת עלייתה ארצה בשנת 1990. יצירותיה בוצעו והוקלטו על ידי מיטב האמנים בארץ, זכו לביקורות נלהבות, והוצגו בקונצרטים מרכזיים של חג המוסיקה הישראלית, שהזמין ממנה, והציג בבכורה עולמית, גרסאות של שיריה לקול ולתזמורת סימפונית. הן מבוצעות ברסיטלים וקונצרטים של לידר ומוזיקה קאמרית בארץ ובעולם, ומהוות רפרטואר לימודי בפקולטות לזימרה בארץ ובחו"ל, לכיתות אמן ולתחרויות זימרה בינלאומיות. יצירותיה זוכות לכתבות מקיפות ומפרגנות של חגי חיטרון בעיתון "הארץ" ולהשמעות תכופות בתוכניות של "כאן קול המוזיקה".

מופע מיצירותיה לציון 100 שנה להולדתה של לאה גולדברג, בו השתתפו כמה מן האמנים הבולטים בארץ, הציגה לראשונה את פרשנותה הייחודית לשירתה של גולדברג וביסס את מעמדה כמלחינה בולטת של השיר האמנותי בשפה העברית. בשנת 2011, נכללה שירתה באלבום "Forever to Remember" של חברת התקליטים האמריקניתRomeo Records , וזכתה להתייחסות חיובית מיוחדת ברבות מהביקורות על הדיסק.

בשנת 2016, יצא במכון למוסיקה ישראלית האלבום "שירת אישה" המוקדש כולו להלחנותיה לשירה עברית, בקולה של זמרת הסופרן שרון רוסטורף-זמיר, ובהשתתפות הפסנתרנים ויקטור סטניסלבסקי וחגי יודן, קלרנטן יונתן הדס ואמנים אחרים. לצידו של האלבום, הוציא המכון לאור רבות מהלחנותיה לפואמות של לאה גולדברג, במהדורה הכוללת תרגום אקוויריתמי לאנגלית. יצירותיה של לרנר זוכות להכרה בין-לאומית. ב-2018, נערך באוניברסיטת אוקספורד במסגרת הסדרה "Oxford Song Network: Poetry and Performance" אירוע מיוחד שהוקדש לשיריה למילים של לאה גולדברג.

לצד העיסוק האינטנסיבי המתמשך שלה בתחום השיר האמנותי, כוללת המוזיקה של לרנר מגוון סגנונות וז'אנרים – החל מג'אז, דרך מוזיקה ליטורגית ועד למונודראמות לקול דובר ופסנתר. בנוסף לפעילותה האמנותית, פיתחה לרנר שיטות עבודה ייחודיות בתחום המוזיקה בחינוך המיוחד המבוססת על יצירת "דיוקנאות מוזיקליים" שנועדו לתת ביטוי לעולם הרגשי של הילד. גישתה הטיפולית זכתה להכרה מקצועית, והוצגה במחקרה "דיוקן מוזיקלי ככלי טיפולי", במספר פורומים אקדמיים ובכנס האיגוד הישראלי למוזיקולוגיה אליו הוזמנה ב-2009 וב-2016.

מידע נוסף

כתבה מעיתון הארץ אודות הפרויקט

דף הבית של ציפי פליישר
ראיון טלויזיה עם המלחינה
עיצוב גרפי: אסתר מדר

תכניות נוספות